Followers

Saturday, May 8, 2010

Nasihat Dari Syeikh Abdul Qadir al-Jailani

Syekh Abdul Qadir Jailani berkata

Jika kita ingin berguru kepada seseorang untuk sampai kepada Allah, hendaklah terlebih dahulu kita berwudhuk dengan sempurna. Sambil berwuduk itu tetapkanlah ingatan kita kepada Allah, jangan mengingat yang lain.

Dan mata hendaklah tertuju ke tempat wudhuk saja, dan janganlah sampai memandang yang lain. Setelah itu laksanakanlah shalat. Kita buka pintu shalat dengan wudhuk, kemudian kita buka pula pintu istana Allah dengan shalat. Apabila shalat telah selesai kita kerjakan, maka tanyakanlah kepada Allah melalui bisikan hati.

  • Siapakah yg patut kita contoh sebagai pembimbing atau guru kita?
  • Siapakah yang benar-benar dapat menyampaikan ajaran Allah kepada kita?
  • Siapakah orang yang menjadi pilihanNya?
  • Siapakah khalifahNya?
  • Siapakah waliNya ?


Insya Allah, Allah Yang Maha Pemurah, kelak akan menjawab pertanyaan kita itu dengan meniupkan ilham ke dalam hati kita. Dia akan memberikan petunjuk ke dalam diri kita yang disebut Sirr. Allah akan memberikan kita tanda-tanda atau isyarat yang jelas. Hati kita yang selama ini gelap gulita akan terbuka oleh cahaya hidayahNya. Kemudian cahaya itu akan menuntun kita ke jalan yang benar.

Ingatlah, siapa yang berusaha dengan sungguh-senguh mencariNya pasti akan menemuiNya

Firman Allah:
" Dan orang-orang yang bermujahadah (dalam perjalanan) menuju kami, kelak kami akan menunjukkan kepada mereka jalan agar sampai kepada kami "
(QS Al Ankabut 29:69)

No comments: